Jerry Egter: ''Ongediertebestrijding is een samenwerking tussen klant en bestrijder''

Toen het oudste kind van Jerry Egter werd geboren, vroeg Jerry zich af of hij wel door wilde gaan met zijn baan als restaurantmanager. Hij waagde de gok. In november 1992 begon hij als ongediertebestrijder. In 2004 werd zijn eigen bedrijf - OBI Property Care - een feit. Voor Jerry is goede communicatie met zijn klanten altijd erg belangrijk geweest. Jerry kom je tegen in Arnhem, Boxtel, Deurne, Helmond, Nijmegen, Oss, Uden, Veghel, Wijchen en omgeving.
Ongediertebestrijding is altijd een samenwerking tussen klant en bestrijder. Zelf ben ik een behoorlijke perfectionist. Of ik nu voor mezelf werk of in dienst van iemand anders: ik wil gewoon goede prestaties kunnen leveren. Mensen vertellen mij wat het probleem is. Ik stel vragen en ik inspecteer, daarna kan ik een bepaald resultaat beloven. De vraag is wel in hoeverre klanten bereid zijn om mijn adviezen aan te nemen en met mij samen te werken.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de hygiëne in de woning van een klant en wat doet de klant zelf aan preventie? Is het gebouw een gatenkaas, waardoor het ongedierte makkelijk kan binnenkomen? Als bestrijder moet je altijd doen wat je belooft, maar wering en hygiëne is in negen van de tien gevallen cruciaal. Als mijn klanten niets schoonmaken of afdichten, dan kunnen ze niet verwachten dat met bestrijding alles opgelost kan worden. In goed overleg komen we er wel altijd uit!
Bestrijder ben je dag en nacht
Als ongediertebestrijder ben ik als het ware dag en nacht bezig. Niet alleen met het bestrijden van ongedierte, maar ook met inkoop, planning en rapporten schrijven voor bedrijven (HACCP, BRC, IFS, FSSC 22000, enz). Ik heb nog steeds klanten van de eerste dag. Dat zijn bijvoorbeeld bedrijven uit de horeca, de visindustrie, de farmaceutische industrie en de voedingsindustrie. Maar ik kom ook bij kantoorpanden van andere bedrijven. Met sommige klanten heb ik ieder jaar vaste afspraken staan. Goed kunnen plannen is daarbij ontzettend belangrijk, want ik krijg tussendoor veel meldingen van particulieren.
Heb ik echt geen tijd? Dan verwijs ik altijd door naar een andere vakman waar ik mee samenwerk. En voor wat het bestrijden zelf betreft: je moet wel een vakidioot zijn, anders houd je dit werk niet vol.
Meer werk, meer bestrijding
Mijn schoonzoon gaat nu ook de opleiding volgen tot ongediertebestrijder. Mijn dochter zei nog tegen me: ‘Pap, joh, hij vindt het zo leuk!’ Ik vind het prima. Ik word namelijk ouder en het werk wordt steeds drukker. Hoe dat komt? Ons klimaat verandert snel. Het handelsverkeer neemt ook toe. In Europa krijgen we ook veel goederen uit andere werelddelen, waarin steeds meer plaagdieren kunnen zitten die we hier vroeger echt niet zagen. De wetgeving wordt ook steeds strenger; dit kun je zowel positief als negatief opvatten.
Waar ik bijvoorbeeld moeite mee heb, is dat particulieren gewoon bestrijdingsmiddelen kunnen kopen om dat vervolgens buiten toe te passen. Professionele ongediertebestrijders mogen dit alleen onder bepaalde voorwaarden! Ik vind dat je de verkoop aan particulieren moet verbieden, omdat ze niet weten wat buiten toegestaan is. Door al het gif wordt veel schade aan het milieu toegebracht en het levert gevaar op voor mensen en dieren.
Redder in nood
Mensen kunnen mij op elk uur van de dag bellen en soms zelfs ‘s nachts. Helaas kan ik in de nacht qua bestrijding niet veel uitrichten, tenzij er redelijkerwijs sprake is van een noodgeval. Ik werd een keer om middernacht gebeld. In een instelling voor gehandicapten zat er een rat op de kamer van een bedlegerige bewoner. Ik ben direct gaan rijden. We hebben het appartement van die bewoner hermetisch afgesloten. Alles bij elkaar duurde het twee dagen, maar ik heb die rat levend gevangen!
Vergeet niet: hier woonden zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapte mensen. Sommigen konden zich helemaal niet bewegen. Ze zijn weerloos, dus zo’n rat kan veel onrust brengen, ook al vallen ratten in de regel geen mensen aan. Door die rat te vangen, heb ik de onrust kunnen wegnemen.
Trots op eigen prestaties
In een ander geval - misschien wel mijn moeilijkste klus ooit - moesten we een kakkerlakkenplaag in een groot appartementencomplex bestrijden. we hebben daar toen een paar honderd appartementen moeten behandelen. Eerst hebben we het een en ander geïnventariseerd, toen een behandelplan opgesteld. Hierna volgde de bestrijding. Uiteindelijk hebben we het hele complex van de plaag afgeholpen. Of ik trots ben op al mijn prestaties? Zeker weten!