Beestje onbekend
readtime 3 Minuten

René Sulkers, ongediertebestrijder in Zeeland: 'Ik ga héél ver voor mijn klanten'

21 Mar 2019 • redactie

Het leek ons bij Beestjes Kwijt een goed idee om deze helden af en toe in het zonnetje te zetten. In een serie interviews schrijven we over hun ervaringen met de bestrijding van ongedierte. Hieronder lees je het interview met René Sulkers, eigenaar van Dé-M Bedrijfshygiëne en Plaagdierbestrijding. René kom je tegen in Barendrecht, Bergen op Zoom, Hellevoetsluis, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Spijkenisse, Steenbergen, Tholen en Zundert.

Hoe ben je in het vak gerold?

Jaren geleden was ik werkzaam bij de gemeentereiniging in Dordrecht. Op een gegeven moment las ik een vacature voor een ongediertebestrijder. Dat leek me wel wat en vervolgens ben ik doorgegroeid naar bedrijfsleider. In 2003 besloot ik voor mezelf te beginnen en dat bevalt me goed.

Wat zeggen klanten over jouw dienstverlening? Welke complimenten krijg je?

De meeste complimenten gaan over mijn snelheid, duidelijkheid, garantie en het nakomen van afspraken. Ik ga dan ook heel ver voor mijn klanten. Bijvoorbeeld als het gaat om de bestrijding van muizen: ik ga net zo lang door totdat de overlast is verdwenen. Ook als dat betekent dat ik vaker terug moet komen.

Wat vind je het mooist in je vak als zelfstandig ongediertebestrijder?

Als zelfstandige ongediertebestrijder heb ik veel vrijheid en daar geniet ik van. Verder zie ik het als mijn plicht om klanten van duidelijk advies te voorzien en ze van hun probleem af te helpen. Of het nou gaat om kakkerlakken, bedwantsen of muizen.

Daarnaast geniet ik ook van de prachtige natuur in mijn werkgebied: mijn motto is dan ook niet voor niets: elke dag is een mooie dag!

Wat was jouw grootste uitdaging? Heb je voorbeelden van bijzondere situaties?

Een tijd geleden heb ik oudere mensen geholpen die dachten dat ze last hadden van vlooien. Ik kwam er toen achter dat er geen sprake was van een vlooienplaag, maar dat ze te maken hadden met zenuwpijn aan de benen. Toen heb ik ze geadviseerd om naar de huisarts te gaan. Achteraf belden ze mij op om mij te bedanken en te vertellen dat ik gelijk had. Het bleek in dit geval helemaal niet om ongedierte te gaan, maar toch ben ik blij dat ik deze mensen op een andere manier heb geholpen.

Een voorbeeld van een lastige situatie is het vinden van verstopplekken van bedwantsen. Die beestjes kunnen zichzelf heel goed verstoppen en vaak moet je echt overal kijken om te ontdekken waar ze zich bevinden.

Verder heb ik eens mensen geholpen die last hadden van vruchtmotten, dat zijn echte voorraadaantasters. De mensen bij wie ik op bezoek kwam, waren ervan overtuigd dat ze nergens etenswaren hadden liggen. Dat maakt het lastig om te achterhalen waar die beestjes vandaan konden komen. Ik moest wel drie of vier keer langskomen om er zelf achter te komen waar de vruchtmotten zaten: in oude walnoten, onder een doekje in een mandje!

Wat gebeurt er als mensen zelf aan de slag gaan?

De meeste mensen hebben geen verstand van ongediertebestrijding. Een bekend voorbeeld is dat van een muizenplaag: ze gaan dan gif kopen bij een bouwmarkt, maar komen er te laat achter dat de muizenplaag niet verdwijnt. Die producten verkoopt een bouwmarkt natuurlijk omdat het goed is voor de omzet, maar consumenten hebben er meestal weinig aan. Het is jammer dat ze op die manier meer geld kwijt zijn dan nodig is, terwijl de overlast veel sneller écht opgelost kan worden.

Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

Ik volg nascholingscursussen, ga naar beurzen en lees vakbladen zoals Pest Control News. Verder krijg ik nieuwe informatie via het KAD (Kennis- en Adviescentrum Dierplagen, red.) en heb ik regelmatig contact met leveranciers en collega-bestrijders.

Wat zijn je ervaringen met Beestjes Kwijt?

De ongediertebestrijders proberen elkaar geen vliegen af te vangen, dat zorgt voor een heel prettige sfeer. We wisselen onderling veel informatie uit en proberen elkaar waar mogelijk te helpen, zoals bij grote klussen.

Verder denk ik dat klanten meer hebben aan een lokale bestrijder dan aan een landelijk bestrijdingsbedrijf. Bij een lokale bestrijder hebben klanten bijvoorbeeld direct contact met de vakman. Bij grote bedrijven zitten er vaak schakels tussen. Beestjes Kwijt combineert het beste van twee werelden: een landelijke dekking in combinatie met rechtstreeks contact. Dat is sterk.

Wat verwacht je in de toekomst?

Het aantal besmettingen door bedwantsen zal toenemen, omdat we steeds meer reizen en tweedehands spullen kopen. We zullen in de toekomst dus steeds meer te maken krijgen met bedwantsen.

Verder zal er door klimaatverandering af en toe ongedierte opduiken die vroeger niet in Nederland voorkwam. Ik denk dan aan de Aziatische hoornaar die in 2017 in Zeeland is gesignaleerd (bron). Dat insect is de ‘B-52 bommenwerper’ onder de wespen. Daarnaast is de Aziatische hoornaar nergens bang voor: die rooft bijvoorbeeld bijenkasten leeg, ondanks een felle verdediging door het bijenvolk. Ik ben benieuwd of deze wesp dit jaar opnieuw zal opduiken!

Vind een ongediertebestrijder

Onze bestrijders zijn actief in heel Nederland

Bekijk alle locaties
Locations
Zoek je lokale bestrijder
Vul je plaats of postcode in en vind je lokale bestrijder