Beestje onbekend
readtime 3 Minuten

Bestrijders Ted en Piet: ‘Een gelukkige klant is ons het meeste waard’

30 Apr 2019 • redactie

Bij Deli Hygiënetechniek werken Ted Debets en Piet Senden. Dit zeer ervaren duo toert dagelijks door heel Zuid-Limburg om woningen en bedrijven van hardnekkig ongedierte af te helpen. Zij komen onder andere in de plaatsen Brunssum, Geleen, Heerlen, Hoensbroek, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht en Sittard. Wat drijft deze experts om dit werk te doen en wat komen ze zoal tegen? In dit interview licht Ted graag een tipje van sluier op.

In 1994 werkte ik als hovenier in Duitsland. Een klant van mij was ongediertebestrijder en hij vroeg me op een dag of ik geïnteresseerd was om met hem te werken. Dat was ik inderdaad, want de zelfstandigheid trok me aan. Ik ben de jaaropleiding gaan volgen en in 1995 zijn we in Nederland gestart met Deli Hygiënetechniek. Deli staat voor ‘Debets Linden’. Linden was de naam van mijn Duitse compagnon. Hij was ook de vorige werkgever van Piet. Nu werkt Piet voor mij.

Wat drijft jou en Piet om dit werk te doen?

Het is erg afwisselend en je hebt met mensen te maken. Als je ziet hoe klanten gelukkig worden als het probleem is opgelost: dat is ons het meeste waard! We krijgen bijvoorbeeld regelmatig telefoontjes van klanten die ‘s avonds laat nog contact opnemen voor een ongedierteprobleem. Voor al dit soort gevallen komen we gewoon, ongeacht het uur. De mensen dragen ons dan op handen!

Wij zijn benieuwd naar wat voorbeelden!

Ik werd eens om vijf uur ‘s morgens gebeld door drie gillende dames. Ze stonden op een tafel waar de muizen omheen renden. De dames waren zo aan het gillen dat ik geen gesprek met ze kon voeren. Ik heb ze toen gerustgesteld door te zeggen dat muizen toch niets zien en dat ze waarschijnlijk gewoon de weg kwijt zijn. Mijn advies aan hen was toen: kom van de tafel af, ga de gang op, zet de deur op een kiertje en ik kom eraan.

Op een andere avond, om half tien, werd ik eens gebeld door een meneer die zijn meterkast had opengemaakt. Er waren drie ratten uitgesprongen die nu door het huis reden, zei hij. Hij zei ook dat hij het heel sneu voor mij vond dat hij mij op het late uur moest storen. Ik vroeg hem: “Waarom die excuses? Het is nu eenmaal mijn vak!” Ik ben gegaan en was om middernacht klaar. Probleem opgelost!

Zijn er ook plagen geweest die jullie niet kunnen oplossen?

Dat zijn dan meestal de ergste dingen, bijvoorbeeld als er een lijk wordt gevonden dat al twee of drie weken ergens ligt. Daar ben ik al eens voor gebeld. In dit specifieke geval waren de maden uit de lijk de vloer in gekropen. De eigenaar van het gebouw waar het lijk lag wilde dat ik de maden zou bestrijden. Helaas, de enige mogelijkheid om de maden weg te krijgen was om de vloer eruit te slopen. Als bestrijder kun je dan niets doen. Verder kunnen Piet en ik alle mogelijke ongedierteproblemen oplossen.

Hoe gaan je om met klanten om die door slechte hygiëne een ongedierteplaag hebben?

Ik draai er niet omheen, maar ik blijf wel beleefd. Met een lach en een grap zet ik ze aan het denken en dat is belangrijk. Natuurlijk geef ik advies: staat er een vuilniszak binnen met rottend afval? Dan moet deze gewoon verwijderd worden, anders blijft het ongedierte komen. Bij overlast door ongedierte gaat het trouwens altijd om hygiëne en om de staat van een gebouw. Daar kun je niet omheen.

En wat als een klant geestelijke problemen heeft?

Dat komt geregeld voor. Je moet er dan voor zorgen dat er iemand bijkomt die het vertrouwen heeft van de klant, bijvoorbeeld een familielid. Aan die vertrouwenspersoon maak ik dan duidelijk wat er aan de hand is: dit soort gesprekken vinden natuurlijk onder vier ogen plaats. In veel gevallen krijgt de klant dan ook meteen hulp.

Wat vinden jullie belangrijk bij Deli Hygiënetechniek?

Wij zijn eerlijk naar onze klanten toe. Dit is héél belangrijk. Als wij iemand niet kunnen helpen, dan zeggen we dit duidelijk. Ook als klanten zich verbeelden dat ze last hebben van een bepaald soort beestje, dan gaan wij niet doen alsof we dat beestje bestrijden. We houden ons netjes aan de regels!  Daarnaast dringen we mensen niets op: we schrijven een bestrijdingsplan en een bouwkundig rapport en we leggen deze aan de klant voor. Hij mag dan zelf bepalen of hij door ons geholpen wil worden!

Vind een ongediertebestrijder

Onze bestrijders zijn actief in heel Nederland

Bekijk alle locaties
Locations
Zoek je lokale bestrijder
Vul je plaats of postcode in en vind je lokale bestrijder