Ongediertebestrijder Gert: 'Het geeft veel voldoening als klanten terugkomen'

Als zelfstandige ongediertebestrijder heb je een bijzonder beroep: je helpt mensen die overlast ervaren van allerlei soort ongedierte. Maar hoe pakt een bestrijder dat aan? En wat maakt hij zoal mee in de praktijk? Het leek ons bij Beestjes Kwijt een goed idee om in gesprek te gaan met onze regionale bestrijders. Hieronder leest u het interview met Gert, eigenaar van Point Pest Control. Gert kom je tegen in Alphen aan den Rijn, Assendelft, Beverwijk, Diemen, Heemstede, Ijmuiden, Purmerend, Soest, Uithoorn, Zaandam en omgeving.
Hoe ben je in het vak terecht gekomen?
In het begin sprak ongediertebestrijding me niet zo aan. Maar dat veranderde nadat ik mij erin had verdiept. Ik besloot de stap te zetten en inmiddels ben ik 16 jaar actief in de professionele ongediertebestrijding. In 2016 besloot ik mijn eigen bedrijf te beginnen en dat bevalt me erg goed.
Wat spreekt je aan? Wat geeft je voldoening?
Ik vind het mooi om snel zichtbare resultaten te zien en een klantrelatie op te bouwen. Het contact met mensen en het oplossen van problemen vind ik één van de mooiste aspecten van mijn werk. Daarnaast willen veel bedrijven een contract afsluiten, zodat je medeverantwoordelijk bent voor een ongediertevrije werk- en woonomgeving.
Laat ik een voorbeeld geven van een woningstichting waarbij wij de ongediertebestrijding mochten uitvoeren. De woningstichting was hier erg tevreden over, zodat ze zijn overgestapt van de huidige oude ongediertebestrijder naar ons. In dit geval ging het om de bestrijding van muizen. Het geeft mij dus veel voldoening als klanten terugkomen. Dat geeft aan dat ze vertrouwen in je hebben en dat vind ik geweldig!
Wat onderscheidt jou van anderen? Wat zeggen klanten over je dienstverlening?
Wij onderscheiden ons vooral door snelheid, een goed advies, service en een reële vergoeding voor onze werkzaamheden.
We krijgen bijvoorbeeld complimenten over onze eerlijkheid. Niet alleen over de kosten, maar ook over de behandeling: als klanten het zelf op kunnen lossen, dan zeggen we dan. Ik ben er niet op uit om klanten onnodig extra kosten te laten maken. Dat laatste kom je helaas wel eens tegen in onze branche. Daarmee belazer je de boel en dat stuit mij heel erg tegen de borst.
Wat was je grootste uitdaging tot nu toe?
De grootste uitdaging was houtwormbestrijding in antieke kerkbeelden. Die beelden waren meer dan 300 jaar oud en dat is best spannend. Er was bijvoorbeeld een Mariabeeld met houtworm en dat moet je behandelen zonder dat het beeld wordt aangetast. Toen dat was gelukt, gaf me dat echt een enorme kick.
Daarnaast bestrijden we regelmatig bedwantsen in studentenhuizen. Als we ervoor zorgen dat deze huizen in korte tijd weer vrij van bedwantsen zijn, hebben we ons werk goed gedaan. En dat levert weer nieuwe klanten op, want dit zorgt voor positieve mond-tot-mondreclame. Bijvoorbeeld via studentenverenigingen of in het contact tussen studenten en ouders.
Werk je alleen of heb je collega’s?
Ik ben zelfstandig ondernemer en mijn zoon zal binnenkort ook gediplomeerd ongediertebestrijder zijn. Daarnaast werk ik met collega-ondernemers in het veld. Dus als er een grote klus is, dan schakel ik die in. Ik werk nu bijvoorbeeld op een stolpboerderij, dat is een mega-klus, die zit helemaal vol met houtwormen. Dan vraag ik collega-bestrijders of ze mij willen helpen met de ongediertebestrijding.
Heb je een voorbeeld van een bijzonder geval?
Ja, van een olietanker in de haven van Amsterdam. Die had last van piepschuimkevers tussen de wanden. Zo’n tanker moet zoveel mogelijk varen en deze tanker moest uiteindelijk drie keer behandeld worden. Iedere keer dat de tanker aanlegde in de haven, ging de bemanning naar de stuurhut en dan ging ik de kajuiten behandelen. Ondertussen werd de tanker weer volgeladen en twee uur later konden ze weer uitvaren. Het is wel kicken hoor, om op zo’n grote tanker aan het werk te zijn.
Wat kan er fout gaan als mensen het zelf proberen?
Mensen onderschatten vaak het probleem, waardoor de overlast onbedoeld veel groter wordt. Dat zien we vooral bij consumenten, die gaan naar de winkel om zo’n retail middel te halen. Die middelen zijn zwakker dan wat wij als professionele bestrijders gebruiken. Ze zijn dan al een hoop geld kwijt, terwijl het vaak niet lukt om van het ongedierte af te komen.
Daarnaast zie je bij muizen- en rattenplagen dat er al snel een irritante geur ontstaat als mensen de dieren bestrijden met producten die ze zelf kopen. Bij een professionele ongediertebestrijding zal dat niet gebeuren, want dan wordt er met professionele middelen gewerkt. Naast het feit dat ik weet hoe er bestreden moet worden, zal er ook naar wering worden gekeken om herhaling te voorkomen. Anders ben je aan het dweilen met de kraan open.