Beestje onbekend
readtime 3 Minuten

Stress door ongedierte? Bestrijder Ton stelt je gerust!

17 Mar 2019 • redactie

Ton van Leur runt een familiebedrijf: AVL Ongediertebestrijding. Zijn oudste zoon Jordi heeft zich onlangs gecertificeerd als bestrijdingstechnicus. Jongste zoon Nordin loopt een jaartje stage bij pa. Als het werk hem bevalt, mag hij ook zijn diploma’s gaan halen. Ton en zijn zoons kom je tegen in Breukelen, Harmelen, Loenen aan de Vecht, Maarssen, Nederhorst den Berg, UtrechtVleuten, Woerden en omgeving.

Ton: “Het belangrijkste is dat je het vak leuk vindt.” Zelf heeft Ton al ruim 25 jaar ervaring als ongediertebestrijder. Ik was dertig jaar oud en ik zat even zonder werk. Mijn overbuurman werkte bij Rentokil en daar kwam een rayon vrij in Utrecht. Toevallig ben ik een geboren en getogen Utrechter, dus mijn overbuurman vroeg me of ik het niet wilde proberen. Ik wist niet of het iets voor mij was om achter muizen en ratten aan te lopen, maar ik dacht: niet geschoten is altijd mis. Ik ben toen een weekje meegelopen met een bestrijder. Daarna ben ik voor altijd gebleven.

Met open armen ontvangen worden

De kick van dit vak is mensen helpen. Als ongediertebestrijder ontmoet je mensen in paniekerige situaties en jij lost het probleem voor ze op. Je wordt met open armen ontvangen, maar ze zijn ook weer blij dat je weggaat. Het is bevredigend werk. Het mooiste compliment dat ik ooit van klanten heb gekregen, is dat wij het probleem sneller dan een ander konden oplossen. Deze klanten hadden al jaren last van ratten. Binnen een paar maanden had ik de klus geklaard. Daar waren ze heel blij mee. Ik denk dat dit door mijn ervaring komt. Ik ben vroeger met verschillende bestrijders meegelopen. Het beste uit het vak neem je daaruit mee en dan geef je je eigen inbreng.

Extreme kakkerlakkenplaag

Spannend aan dit vak is dat je ratten, muizen of kakkerlakken kunt tegenkomen. Daar moet je echt tegen bestand zijn. Mijn moeilijkste klus ooit? Daar ben ik nog steeds mee bezig. Het gaat om een restaurant in Amsterdam. Dit pand is helemaal vergeven van de kakkerlakken. De eigenaar zit met de handen in het haar. Toen hij het pand kocht, wist hij niet dat hij die kakkerlakken erbij kreeg. Toen ik de eerste keer binnenkwam, hoefde je maar iets op tafel te verplaatsen of de kakkerlakken krioelden er al overheen.

Het gaat hier om een groot, oud restaurant met veel naden en kiertjes. We hebben gespoten, gel en gas gebruikt. Het is hierdoor wel verbeterd, maar de eigenaar zal dit probleem helaas blijven houden. Of hij moet ervoor kiezen om de plaag met regelmaat te laten behandelen, maar dat kost natuurlijk meer geld. De bron van de plaag is niet meer te achterhalen. Als je er vroeg bij bent kan dat wel, maar het pand is al jaren vergeven van kakkerlakken. Je weet dan niet eens meer waar je moet beginnen.

Op zoek naar de bron

Op het moment dat klanten bellen, hebben ze mij rechtstreeks aan de lijn. Dat is service. We zijn dan ook binnen 24 uur ter plaatse. We stellen nooit uit naar volgende week, hoogstens naar de volgende dag. Ook in de weekenden zijn we bereikbaar voor spoedgevallen. Het snel reageren is één ding, maar het gaat ook om de afhandeling en de eerlijkheid. We adviseren al onze klanten: waar kunnen ze zelf voor zorgen om van het ongedierte af te komen? Wat is de oorzaak van het probleem? Met elkaar praten is belangrijk.

Mijn sterkste punt is dat ik mensen kan geruststellen. Ik wil het namelijk niet erger voor ze maken dan het is. Vaak gaan ze zelf eerst op zoek naar informatie; ze worden dan echt niet vrolijk van de verhalen die ze lezen. Ik leg duidelijk uit waar ze aan toe zijn en ik laat het stap voor stap zien als ik op zoek ga naar de bron. Dat kunnen gaten, kieren en naden zijn. Ik zorg ervoor dat dit soort openingen meteen gedicht worden.

Geen toverij, wel goede adviezen

Sommige klanten denken dat we een toverstokje bij ons hebben. Was dat maar waar. Ze zullen naast de behandeling ook onze adviezen moeten aannemen. Afhankelijk van de grootte van het probleem zullen sommige klanten er zelfs niet aan ontkomen dat ze een abonnement voor langere tijd moeten afsluiten. Restaurants, zoals die in Amsterdam, kunnen dan maandelijks of tweemaandelijks een controle door ons laten uitvoeren. Ik begrijp dat sommige klanten niet verder willen gaan dan één á twee behandelingen, maar je verhelpt het probleem daar niet altijd mee.

Vind een ongediertebestrijder

Onze bestrijders zijn actief in heel Nederland

Bekijk alle locaties
Locations
Zoek je lokale bestrijder
Vul je plaats of postcode in en vind je lokale bestrijder