Beestje onbekend
readtime 3 Minuten

Ongediertebestrijder Niels: 'Voor elke klant een ander plan'

5 feb 2019 • redactie

Als professionele ongediertebestrijder heb je een bijzonder beroep: je helpt mensen die overlast ervaren van allerlei soorten ongedierte. Niels van Protect Pest Control uit Almere weet er alles van. Daarom hebben we hem uitgenodigd voor een interview waarin hij zijn ervaringen met ons deelt. Niels kom je tegen in Almere, Lelystad, Urk, Zeewolde, Marknesse, Kraggenburg, Emmeloord, Biddinghuizen, Dronten, Swifterbant en omgeving.

Waarom heb je gekozen voor dit vak?

Ik heb eerst gewerkt in de logistiek en daarna bij een landelijk ongediertebestrijdingsbedrijf. Mijn bouwkundige achtergrond kwam hierbij goed van pas, ik volgde een opleiding en heb veel ervaring opgedaan. Omdat ik graag op mijn eigen manier klanten wil helpen, ben ik in 2016 gestart als zelfstandig ondernemer. Inmiddels heb ik 15 jaar ervaring met professionele ongediertebestrijding.

Wat vind je zo mooi aan je vak?

Als zelfstandig ongediertebestrijder heb je een vrij beroep: je werkt op verschillende locaties, krijgt te maken met allerlei vormen van overlast en die diversiteit spreekt mij erg aan. Je moet bij elke klant een ander plan maken om het probleem op te lossen.

Wat geeft je voldoening?

Het mooiste vind ik om de bron van de overlast op te sporen en dan een plan te maken om het probleem de wereld uit te helpen. Een doosje vergif plaatsen kan iedereen, maar een blijvende oplossing bedenken en uitvoeren – dát is een heel ander verhaal.

Daarnaast hebben sommige mensen veel stress en angst door de overlast waarmee ze te maken hebben. Dan stel ik ze gerust door uit te leggen wat de oorzaak is en hoe het probleem opgelost kan worden. Het geeft mij een goed gevoel om op deze manier met klanten om te gaan.

Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen?

Ik heb weleens meegemaakt dat iemand ontzettend bang is voor muizen en in tranen uitbarst, terwijl ze vertelt over de overlast die ze ervaart. Sommige mensen hebben zelfs slapeloze nachten, omdat ze muizen in de slaapkamer hebben gezien of gehoord. Dat gaat ten koste van je persoonlijk leven en functioneren. Ik vind het dan fijn om te horen dat mensen blij en opgelucht zijn als je hun probleem hebt opgelost.

Wat is je grootste uitdaging geweest?

In één geval was er sprake van ernstige overlast door bedwantsen. Dat zijn kleine beestjes die steeds vaker opduiken omdat mensen steeds meer reizen of omdat ze tweedehands meubels van anderen kopen. De populatie bedwantsen was zo enorm dat ze echt overal zaten.

Eerst probeerde ik dit probleem op de reguliere manier op te lossen, waarbij we de schade zoveel mogelijk beperken. Je gaat bijvoorbeeld meubels uit elkaar halen en behandelen. Maar toen dat niet werkte, hebben we in overleg gekozen voor een rigoureuze aanpak: de hele kamer strippen, alles uit elkaar halen, zelfs dingen weggooien.

Natuurlijk kies ik liever niet voor zulke maatregelen, maar bij bedwantsen is dat helaas vaak nodig. Het punt is namelijk: hoe langer je wacht met het bestrijden van bedwantsen, hoe erger het wordt. Dus als je die beestjes in huis hebt, moet je op tijd een professionele bestrijder inschakelen.

Waarom hebben mensen een specialist nodig? Kunnen ze het zelf niet?

Als mensen zelf aan de slag gaan, kunnen ze het probleem ongewild véél groter maken. Bijvoorbeeld in het geval van wespenoverlast: soms besluiten mensen om gaten en kieren af te dichten. Dat lijkt een goed idee, maar ze weten niet hoe wespen zich gedragen.

Wespen hebben namelijk één aanvliegroute, één punt waar ze naar binnen gaan. Als die toegang wordt gesloten, dan kiezen wespen een andere route. Daarnaast loop je het risico dat ze zich meer binnenshuis verspreiden en dan heb je er nog meer last van. Voor een bestrijder wordt het op deze manier lastiger om dit op te lossen. Het bestrijden van de wespen kan dan veel langer duren, waardoor mensen onnodig extra kosten maken.

Tenslotte kunnen mensen en dieren meer gevaar lopen als je zelf probeert van de wespen af te komen: sommige wespensoorten zijn namelijk behoorlijk agressief. Als je zelf zo’n nest wil verwijderen, kan er een gevaarlijke situatie ontstaan; bijvoorbeeld voor spelende kinderen en huisdieren die in de buurt zijn. Je moet er toch niet aan denken dat zij gestoken worden door een agressieve wespensoort.

Wat doe je als een klant ontevreden is, omdat het probleem niet is opgelost?

Van tevoren maak ik altijd een inschatting van de beste behandeling om van de overlast af te komen. Als achteraf blijkt dat mijn behandeling toch niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, dan voel ik me daarvoor verantwoordelijk en zal ik zonder extra kosten terugkomen tot het probleem is opgelost en de klant tevreden is.

Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied?

Als gecertificeerde ongediertebestrijder volg ik jaarlijks verplichte bijscholing om op de hoogte te blijven van onderwerpen zoals behandelmethoden, HACCP of veranderingen op het gebied van wetgeving. Daarnaast ben ik aangesloten bij een branchevereniging zodat ik steeds up-to-date blijf. Mijn klanten zijn dus altijd verzekerd van actuele deskundigheid.

Wat doe je als je onbereikbaar bent, bijvoorbeeld omdat je op vakantie bent?

Mocht ik in het buitenland zitten, dan zorg ik van tevoren voor kwalitatieve vervanging zodat klanten altijd geholpen worden. Mijn vervanger is een professionele ongediertebestrijder die ik persoonlijk ken, zodat ik zeker weet dat ongedierte overlast goed en snel wordt opgelost.

Vind een ongediertebestrijder

Onze bestrijders zijn actief in heel Nederland

Bekijk alle locaties
Locations
Zoek je lokale bestrijder
Vul je plaats of postcode in en vind je lokale bestrijder