Beestje onbekend
readtime 3 Minuten

Ongediertebestrijder Baltus Reinhart: 'Klanten vinden het fijn dat ik geen reclame op mijn auto heb'

05 Feb 2019 • redactie

Voorheen werkte Baltus Reinhart als manager in de auto-industrie. Maar op een dag kwam hij via een buurman van zijn vader in aanraking met ongediertebestrijding en dat sprak hem ook wel aan. Inmiddels is hij al jaren de trotse eigenaar van AOB Ongediertebestrijding uit Hoogland. Baltus bestrijdt ongedierte in Amersfoort, Baarn, Blaricum, Bunschoten - Spakenburg, Bussum, Hilversum, Hoogland, Huizen, Laren, Naarden en omgeving.

Mensen helpen met ongediertebestrijding

Wat Baltus zo mooi vindt aan zijn beroep is de vrijheid die hij heeft: “Je bent eigen baas en draagt eigen verantwoordelijkheid. Ik ben niet gespecialiseerd in een bepaalde vorm van ongediertebestrijding, maar ik vind het leuk om mensen te helpen die last hebben van bedwantsen. Van die beestjes kun je het hele jaar door last hebben. Verder vind ik het leuk om samen te werken met anderen. Bijvoorbeeld met een specialist die honden gebruikt om bedwantsen op te sporen.”

Als we Baltus vragen wat klanten over hem zeggen, antwoordt hij: “Klanten vinden dat ik een rustige en betrouwbare kerel ben. Verder heb ik geen reclame op mijn auto en veel klanten stellen dat erg op prijs. Dat is ook een bewuste keuze. Buren en andere mensen hoeven namelijk niet te weten dat je last hebt van ongedierte.”

Bedwantsen bestrijden: een grote uitdaging

Het mooiste compliment dat Baltus ooit heeft gekregen: dat het hem wél is gelukt om een hardnekkig ongedierteprobleem om te lossen: “Ik kwam eens bij mensen die al negen maanden last hadden van bedwantsen. Ik sprak toen een mevrouw die - zwaar gestresst - huilend aan de telefoon haar verhaal deed. Ik was ondertussen de derde ongediertebestrijder die het mocht proberen. Dit vond ik wel één van de lastigste opdrachten.”

Baltus kwam vervolgens direct in actie. “Toen die mevrouw mij ‘s avonds belde, ben ik daar direct naartoe gegaan en heb ik haar gerustgesteld. Vervolgens hebben we een plan van aanpak gemaakt. We hebben daarbij duidelijke afspraken gemaakt, zodat ze wist waar ze aan toe was: welke middelen gebruikt zouden worden, of ze thuis kon blijven, dat soort dingen. Je moet ook goed weten wat de klant wil en wat jij eraan kunt doen. En bij bedwantsen geldt dat je goed moet samenwerken met je klant.”

Duidelijke afspraken met klanten

Baltus maakt duidelijke afspraken met zijn klanten: hij bespreekt wat klanten zelf moeten doen en wat ze van hem kunnen verwachten. Bijvoorbeeld bij een bedwantsenprobleem: hoe kleren worden gewassen en of die naar de stomerij gaan. En soms is het nodig dat mensen tijdelijk hun huis moeten verlaten, maar dat is hooguit een halve dag.

In het geval van die bedwantsen moest Baltus ook een aantal keren terugkomen voor een extra behandeling. Tussendoor had hij minimaal één keer per week telefonisch contact om te vragen wat de dame zag. Op die manier kon hij de behandeling bijstellen, als dat nodig was.

Bij de eerste afspraak stelt hij mensen gerust, legt hij uit wat de situatie is, maakt een plan van aanpak en vertelt wat de kosten zijn. Als zijn klant daarmee akkoord gaat, begint Baltus met de behandeling. Achteraf vraagt hij zijn klanten hoe ze het proces van inspectie tot behandeling hebben ervaren.

Communicatie, openheid en advies

Baltus vindt communicatie heel belangrijk: “Afspraken maken en nakomen is de sleutel voor succes. Het moet van twee kanten komen, zeker bij een bedwantsenplaag.”

Daarnaast vertelt Baltus dat zijn klanten een open en eerlijk verhaal willen: “In mijn regio is dat erg belangrijk. Veel klanten willen bijvoorbeeld direct een offerte, omdat ze achteraf niet met extra kosten geconfronteerd willen worden. Ik vond het eerst niet prettig om daar in het begin al over te praten, maar ik leerde hierdoor wel om direct een eerlijk verhaal te vertellen. Daarom zeg ik al snel hoeveel een behandeling kost.”

Baltus sluit zijn verhaal af met een advies: “Sommige mensen gaan zelf aan de slag  met ongediertebestrijding, maar merken achteraf dat het niet voldoende heeft gewerkt. Dan bellen ze alsnog en dan weet ik niet wat ze zelf hebben geprobeerd. Helaas is niet iedereen daar erg open over, maar voor een effectieve behandeling heb ik die informatie wel nodig.”

Hij ziet dat bijvoorbeeld bij muizenbestrijding. “Een mooi voorbeeld van Hollandse zuinigheid: mensen kopen een bestrijdingsmiddel, gebruiken het, vergeten het weer en denken dat ze van het ongedierteprobleem af zijn. De kans is groot dat ze er niet vanaf komen, omdat de muizen resistent zijn geworden voor het gif dat ze hebben gekocht.”

Vind een ongediertebestrijder

Onze bestrijders zijn actief in heel Nederland

Bekijk alle locaties
Locations
Zoek je lokale bestrijder
Vul je plaats of postcode in en vind je lokale bestrijder